Emeletes ágyaktól a luxuslakosztályokig: Az első osztályú utazás 100 éve

Közel száz évvel ezelőtt még csak a leggazdagabbak kiváltsága volt a repülés, a luxust pedig néhány fedélzeti ágy jelentette. Azóta nagyot fordult a világ, a legdrágább jegyekért ma már egy többezer méter magasban repülő luxusszállodában bérelhetünk magunknak lakosztályt. 

aird_1440470083_1445527636.jpg

A légi utazás különböző módozatai mára már jól definiálva vannak, de nem mindig volt ez így.

Emeletes ágy a magasban

A repülés sokáig olyan privilégium volt, amit csak egy szűk vagyonos réteg élvezhetett. A repülők utastere tulajdonképpen egy nagy kabinból állt. Az 1930-as években, amikor az utasok először szállhattak fel a két-hajtóműves Douglas DC-3-ra, a luxust az jelentette, hogy a fedélzeten a vendégek egyáltalán ágyakban aludhattak.

A második világháború után aztán sok katonai gépet kerekedelmi repülővé alakítottak át. Az '50-es években a Boeing 377 Stratocruiser egy olyan szintre emelte a légi közlekedést, ami már egy kiemelkedő luxust tudott biztosítani utasai számára. A korábbiakhoz képest jóval szélesebb fülkéket alakított ki, amik mellett arany színnel díszített öltöző szobák és kisebb társalgó is társult. A kabinokban 28 emeletes ágyat alakítottak ki, 100 főig pedig meleg ételt is biztosított a légi társaság konyhai egysége.

ac07c5d482d07aa167709e1d451f86ad-650x895.jpg

Több utas, több luxus

A légitársaságok a '40-es évek végétől kezdve a magasabb hozam érdekében olcsóbb jegyárakat is bevezetett, elkülönítve a vagyonosabb és kevésbé vagyonos utasközönséget. Néhány vállalat odáig ment, hogy négy különböző osztályt is elkülönített - a deluxe jelentette a teljes luxust, ezt követte az első osztály, a turista osztály, majd a "fapados" turistaosztály. A többségre viszont inkább a két osztályozás volt jellemző.

A '70-es évekig a Boeing 707 és a Douglas DC-8 kabinos elrendezése jelentette az általános trendet. Ebben a szisztémában egy időben több mint 200 fő utazhatott a fedélzeten. Az első osztályon utazók immáron nélkülözni kényszerültek az ágyakon való alvást, de cserébe több helyet és kényelmesebb üléseket kaptak.

twa-convair-880.jpg

Amikor a kereskedelmi repülés éllovasa, a Pan Am elindította a Beoing 747-et olyan prémium társalgót alakított ki a gépein, ami ma már nem lenne kivitelezhető igazán.

Repülő üzlet

Ahogyan a világ változott és növekedett a kereslet, úgy "született meg" az üzleti osztályt. Vita tárgyát képezi, hogy pontosan melyik társaság is indította el az ötletet először. Néhányan úgy vélik, a British Airways' "klubosztálya" volt az első 1978-ban, miközben a Qantas azt állítja, az első üzleti osztály hozzájuk köthető 1979-ből.

A koncepció kialakulásával az üzleti osztályok kínálatait folyamatosan finomították. Az Air France és a British Airways a '90-es években olyan üléseket alakított ki, amelyeket teljesen sík felületté lehetett kiegyenesíteni. A konkurenciaharc élesedésével azonban ismét megjelentek a "lapos" ágyak is a fedélzeten, főként a Virgin Atlanticnak köszönhetően.

airaa_1440470345.jpg

A vezető légitársaságok követték a trendeket és az üzleti osztályaikat elkezdték felszerelni éttermekkel is, amivel tulajdonképpen már első osztályú élményt biztosított az utasok számára. A kétezres években aztán ismét komoly dilemmát okozott az üzleti osztályok felturbozása, amellyel tulajdonképpen kétségbe vonták az első osztályok létjogosultságát. A Jet Arways 2007-es első osztályú "lakosztályai" és az egyre profizálodó "üzleti" kabinok ugyanis alig tértek el egymástól luxust tekintve.

Száguldó luxuslakosztály

Mára az első osztályon történő utazás egy luxus szálloda lakosztályának minőségét képes reprezentálni. Megfelelő ellentételezésért cserébe, nagy teret, privát szférát és kivételes szolgáltatásokat is igénybe lehet venni. Az Emirates Boeing 777-ese mondhatni panoráma kilátást, 40 m2-es magánszférát és csúcstechnológiát kínál a fedélzetén utazóknak. A hatalmas átmérőjű kijelzők, és a szélessávú internetelérés már alapszolgáltatásnak számít a legtöbb hozzájuk hasonló légitársaságnál.

A Singapore Airlines lakosztályaiban franciaágyakon pihenve lehet "átvészelni" a hosszú utak fáradalmait. Az Etihad Airways járatain a 3 szobás "rezidenciáin" az utasok tágas nappalit, stílusos hálószobát és szofisztikált fürdőhelységet kapnak a pénzükért cserébe.