20 jó tanács, hogyan oszd be jobban az idődet

time-management-done-right.jpg

Sokszor az ember úgy érzi, bármennyire is próbálkozik, sosincs elég ideje mindenre. Állandó kihívásként éli meg, hogy le kell mondania dolgokról, míg más feladatokat pedig rendszerint késve csinál meg az idő szűke miatt. 

Íme 20 hasznos jó tanács, amelyeket ha megfogadsz - rengeteg időd felszabadul: 

1. Készíts egy napi tervet. Tervezd meg a napodat, mielőtt szétcsúszik. Jobb minél előbb ezt átgondolni, lehetőleg még reggel, vagy akár előző este. Ez egy jó átlátható képet tud adni az előtted álló napról, a feladatod csak annyi, hogy a lehető legjobban tartsd magad a leírtakhoz.

2. Adj időkorlátot a feladataidnak. Szögezd le, hogy A feladatot délelőtt 10 óráig, B feladatot délután 3-ig, és C feladatot pedig este fél 6 ig végzed el pl. Ezzel elkerülheted, hogy bizonyos teendők más feladataidtól vegyék el az értékes időt. 

3. Használj naptárat. A naptár az egyik legalapvetőbb lépés afelé, hogy jól be tudd osztani az idődet. Ha pl. a Google Calendart használod, akár telefonon is, munkahelyen és otthon is bármikor el tudod érni a napi beosztásodat, a teendőit listáját. 

timemanagement.jpg

4. Használj szervező programokat. Számtalan alkalmazás segíthet abban, hogy különböző speciális területein az életednek mindig toppon legyél, legyen az a pénzügy, sport, vagy a munka. 

5. Légy tisztában a határidőkkel. Mikor kell végezned az adott feladattal? Emeld ki világosan a naptáradban a fontos határidőket, hogy tudd - mikor kell elkészülnöd egy adott dologgal. 

6. Tanulj meg "nem" -et mondani. Ne vállald túl magad! Ha ezernyi teendőd van és bejön egy újabb megkeresés, akkor egy határozott nemmel utasítsd azt vissza. Vagy told el egy későbbi időpontra, amikor több időd felszabadul. 

7. Mindig érkezz korábban. Ha az ember úgy tervez, hogy pont időre odaér valahova, általában mindig késik valamennyit. Ha mindig korábbi érkezést tervezel be, akkor a legtöbbször időben fogsz odaérni a helyszínre. A találkozókra érkezz korábban, a határidőket pedig előbb teljesítsd a megszabottnál. 

time-management.jpg

8. Szabj meg időtartamot a teendőknek. Előre határozd el, hogy bizonyos tevékenységeket csak X ideig csinálsz. Ha nem szabsz meg keretet előre, könnyen elúszhatnak órák, és más fontos teendőkre pedig már nem jut idő.

9. Látható helyen tartsd az órát. Néha annyira elmerülünk a munkánkban, hogy elveszítjük minden időérzékünket. Ha viszont egyértelműen mindig a látókörünkben van az óra, folyamatosan emlékeztet minket az idő múlására. 

10. Állíts be emlékeztetőt 15 perccel korábban. Ha valami fontos találkozó, vagy esemény lesz egy adott nap, állíts be megfelelő időpontra emlékeztetőt, hogy véletlen se mulaszd el azokat. 

11. Összpontosíts. Annyira sokrétűek a feladatok, hogy egyikkel sem tudsz végezni? Ez esetben egyszerre csak egy feladatra összpontosíts. Minden mást zárj ki abban az időtartamban (Facebook, Gmail, Intagram, stb.) Sokkal hatékonyabb leszel, ha nincs, ami elvonja a figyelmedet. 

time-management-tip.jpg

12. Ne terelje el semmi a figyelmedet. Csörög a telefon, zúg a fax, kiabálnak a gyerekek. Rengeteg minden hátráltathatja a munkádat. Próbáld meg ezeket minimalizálni. Ha nincs feltétlen szükség a telefonra, kapcsold ki. Ha számítógépre nincs szükséged, akkor azt is. Minél kevesebb figyelemelterelés, annál nagyobb a koncetráció.

13. Állíts be visszaszámlálót. Használd a telefonodat, vagy más programot arra, hogy számolja a hátralevő idődet. Így mindig egy pillantással nyomon követheted, mennyi időd maradt hátra. Ha lejárt az idő, a telefonon pittyegéssel jelzi, hogy vége a rendelkezésre álló időkeretnek. 

14. Ne vessz el a jelentéktelen részletekben. Nem fog minden pontosan úgy sikerülni, ahogy eltervezted. Ha mindig mindenben a maximális tökéletességre törekszel, az könnyen a hatékonyságod rovására fog menni. 

103547439.jpg

15. Rangsorolj. Mivel sok esetben, nem tudsz mindenre időt szakítani, priorizáld a dolgaidat. Helyezd azokat a feladatokat előrébb, amelyek a legkevesebb befektetéssel a legnagyobb eredményt hozzák. 

16. Bízd másra. Ha van olyan feladat, amit más is meg tud csinálni, vagy nem is annyira fontos, küldj mást magad helyett. Sok esetben a fontos feladatok elvégzésének a rovására megy az, hogy mindent magunk akarunk megcsinálni. 

17. Csoportosítsd a hasonló feladatokat. Ha összekapcsolódnak a teendők, akkor csoportosítsd azokat. Ha telefonálni kell, akkor bonyolítsd le az összes hívást egymás után. Rengeteg energiát tudsz megspórolni, ha a hasonló jellegű feladatokat egymás után végzed, és nem kell mindig váltanod agyban. 

18. Iktasd ki az időtolvajokat. Már több pont is tartalmazta, de nem árt specifikusan leszögezni: vannak olyan dolgok, amik egyenesen rabolják az ember idejét. Facebook? Twitter? Emailek? Youtube? Ne csekkolgasd állandóan! Ha valami nagyon fontos, el fognak tudni érni. Kapcsold ki a telefonodon az értesítés funkciót és csak nagyobb szünetekkel ellenőrizd le, hogy történt-e valami egetrengető. 

resolutions_1.jpg

19. Kapcsolj ki, ha arra van szükség. Az elsőszámú oka, hogy elszalad alattad a ló, hogy nem hagysz időt a regenerálódásra. Ne félj attól, hogy elhalasztasz egy találkozót, vagy későbbre tolsz feladatokat. Nagyságrendekkel gyorsabban és hatékonyabban tudsz haladni a teendőiddel, ha ki vagy pihenve és fel vagy töltődve. 

20. Ne tömörítsd túl a feladataidat. Hagyj mindig 5-10 perc szünetet különböző feladatok között. Ez segít az átállásban is és csökkenti a stresszt is, ha valamivel pár perccel késve tudsz csak végezni. 

+1. Elegendő alvás, egészséges étkezés. Sokszor a rendkívül elfoglalt emberek nem hagynak elég időt a rendkívül fontos dolgokra. Az egészségünknél kevesebb dolog lehet fontosabb. A rendszeres, megfelelő táplálékbevitel, vitaminpótlás, némi testmozgás és a szervezetünk regenerálódása nem kis mértékben segít hozzá minket ahhoz, hogy munkánkban, hobbinkban és az emberi kapcsolatainkban is sokkal többet tudjunk nyújtani, mint gondolnánk.